Geschiedenis GO-GZ

 
Samenwerking met CN
De garage was oorspronkelijk in Oost gevestigd aan de Beijersweg nabij Oostergasfabriek en werd na 1922 ingebruik genomen.

##garage oost 1

In de jaren zeventig kon de garage in verband met het steeds toenemende vervoer naar de Bijlmer niet meer al haar bussen stallen. Dit werd opgelost door enerzijds een aantal bussen op het terrein van de Oostergasfabriek in de open lucht te stallen en anderzijds bood garage Noord in de spitsuren versterking. In 1980 gingen alle bussen behalve die van lijn 22 samen met de bussen van het toenmalige streekvervoerbedrijf Centraal Nederland naar het Industriegebied Amstel III aan de Hoogoorddreef in de Bijlmermeer.

Garage Zuid (2)

Het onderhoud vond nog wel plaats in Oost en waren er wisselende wagens aanwezig. In 1985 werd garage Oost gesloten waarbij lijn 22 de volgende negen jaar vanuit garage West reed. Het klein onderhoud vond nu plaats in een gehuurde garage aan de Schepenbergweg daar CN dit niet kon verzorgen. In 1994 hield CN na bijna 21 jaar op te bestaan en werd het opgesplitst tussen NZH en Midnet; garage Zuid was nu een samenwerking tussen GVB en NZH.
Samenwerking met de andere garages
In 1999 gingen beide streekvervoerbedrijven op in Connexxion en ging het GVB vanwege het aflopende huurcontract op zoek naar een andere garage. Die werd in 2000 gevonden in het Industriegebied Amstel in Duivendrecht aan de Joan Muyskenweg op het terrein van de basiswerkplaats rail; daar werden wisselende wagens gestald voor dienst op de lijnen 37, 66, 67 en 199 (lijn 65/165 volgde in 2001). Tot 2002 waren er dus weer vier garages, vandaar dat er op de dienstroosters Garage Amstel stond vermeld.

GZ
In 2002 gingen de overige Zuid-lijnen naar garage Amstel die toen garage Zuid werd. Tegenwoordig worden alle lijnen in Zuid en Oost behalve lijn 48 en 62 vanuit deze garage geëxploiteerd.
Garage Oost/Zuid heeft het vrijwel altijd moeten stellen met al wat oudere wagens. Pas 4 jaar na de komst van de eerste standaardbussen kreeg garage Oost eigen standaards en bleef Oost een domein van Kromhout/Verheul-bussen (ook wel ‘tikkers’ genoemd). Bij de komst van nieuw materieel gebeurt het vaak dat de alleroudste wagens worden overgeplaatst naar West omdat die het makkelijkst zijn uit te wisselen. Slechts een enkeling is als doorgewinterde Zuidbus buiten dienst gegaan. Nieuw materieel was uitzonderlijk in Garage Oost/Zuid en kwam slechts zelden voor.
Het onderhoud van de standaards vindt plaats in West en het onderhoud van de geledes in Noord. Daarom rijden er nu wisselende wagens vanuit Zuid. De oude garage Oost, jarenlang de verblijfplaats van de museumbussen, is inmiddels gesloopt; net als de garage in de Bijlmer die na de sluiting van 2004 nog een jaar dienstdeed als opslaggarage. De desbetreffende Connexxion-bussen rijden nu vanuit Schiphol en Uithoorn.

Dit bericht werd geplaatst in GVB. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s